Dry January: een update halverwege de maand

Flesje bier
  • Save

Begin dit jaar deelde ik in dit blog mijn jaardoelen voor 2020. Ik vertelde dat ik bezig ben met gezonder leven en dat ik de uitdaging tot een Dry January aanging. Een maand lang niet drinken, dat moest toch niet zo moeilijk zijn?

Wat is Dry January?

Dry January-deelnemers drinken een maand lang geen alcohol. Deze actie is overgekomen vanuit Groot-Britannië, waar Alcohol Change UK de onthoudingsmaand promoot.

Veel tijdelijke niet-drinkers doen mee omdat onderzoek heeft uitgewezen dat een maand niet drinken je gezondheid ten goede komt. Na 31 dagen slaap je beter, heb je minder buikvet, een lagere cholesterolwaarde en een gezondere lever, zo is de voorspelling. Ook is een maand niet drinken goed voor de portemonnee, vooral na de voor veel mensen dure decembermaand.

Hoe verging Dry January mij tot dusver

Wat dronk ik normaal

Voor mijn gevoel dronk ik de afgelopen tijd niet zoveel, maar bij het opstellen van dit blog verbaas ik me over het aantal ‘alcoholmomentjes’. Alleen thuis drink ik nooit, dat is een regel die ik met mijzelf heb afgesproken en daar houd ik me aan. Richting het weekend is er op donderdag een managementborrel van het werk, op vrijdagmiddag een wijntje met familie of collega’s en op zaterdag en zondag regelmatig voetbal. Ik schat in dat ik gemiddeld op een stuk of tien biertjes of wijntjes in de week kom, met uitschieters naar boven.

Je scoort 12 punten. De kans dat er als gevolg van het drinken problemen kunnen ontstaan neemt toe.

Uitkomst Signaleringstest Alcohol

Ik deed voorafgaand aan de maand de Signaleringstest Alcohol van Jellinek, omdat ik benieuwd was hoe mijn alcoholgebruik zich verhoudt tot anderen en wat ‘normaal’ zou zijn. In mijn omgeving ben ik een redelijk gematigde drinker, denk ik zelf. In de test scoorde ik twaalf punten, goed voor een notering in de tweede categorie van de scorelijst (met vier schalen: laag risico, toenemend risico, hoog risico, zeer hoog risico). Dat klopte wel aardig met mijn eigen beeld, alhoewel de bijbehorende uitleg behoorlijk onheilspellend klonk.

14 dagen alcoholvrij, 1 foutje

Na een valse start; best goed, eigenlijk. Laten we bij het begin beginnen. Op 1 januari was ik in Rome met vrienden om het nieuwe jaar in te luiden. Ik verbaasde mijzelf met een alcoholvrije start van 2020 en we waren zo bezig met het genieten van het vuurwerk en elkaars aanwezigheid, dat we geen eens geproost hebben op het nieuwe jaar. Het was een topavond.

In de dagen daarna had ik op vrijdag een nieuwjaarsreceptie. En daar ging het mis. Na twee dagen alcoholvrij trapte ik met open ogen in de spreekwoordelijke val. Een biertje werden er die avond een stuk of tien. Koppijn de volgende dag en ik kon weer opnieuw beginnen. Wat dom, hè. En achteraf: had ik het nou ‘nodig’ om die avond aan het bier te gaan? Nee.

De laatste twee weken gaat het een stuk beter. Ik ben zelfs met collega’s de kroeg in gegaan om even stoom af te blazen na een hectische week, heb in de voetbalkantine gestaan na een wedstrijd en ben uiteten geweest. In het café drie alcoholvrije biertjes en verder gewoon een bakje koffie of Spa Rood. Een keer heb ik een situatie vermeden omdat ik wist dat alles er om alcohol zou draaien (een feest in een discotheek), maar de avond op de bank kwam mij ook best wel even goed uit. Blijkbaar had ik die even nodig. Achteraf denk je nog ‘heb ik iets gemist’, maar dat blijkt en bleek altijd enorm mee te vallen.

Bijna 3 kilo afgevallen, meer energie

Mijn goede voornemens om gezonder te leven in 2020 hebben hun vruchten afgeworpen. Naast Dry january sport ik twee (soms drie) keer in de week een uurtje en ben ik ook gezonder gaan eten. In totaal heeft dat gezorgd voor een gewichtsverlies van 2,8 kilo sinds 1 januari. Mijn BMI zakte van 25,94 naar 25,15, nog altijd te hoog, maar het gaat de goede kant op.

Wat ik vooral merk is dat ik veel beter slaap. Ik wordt nu uitgerust wakker en heb gedurende de dag veel meer energie. Volgens mij ben ik een leuker mens. En wat me nog meer opviel: ik kan me mijn dromen herinneren. Dat kon ik echt nooit. Het is lastig om dit allemaal aan Dry January toe te schrijven, maar de positieve effecten zijn er zeker.

Tot slot nog een andere leuke meevaller. Volgens de Dry January-app van Alcohol Change, die ik gebruik om mijn maand te tracken (aanrader, het is een leuke motivator!), heb ik deze maand tot dus ver meer dan 50 euro bespaard. Dat geld zou ik normaal gezien uitgegeven hebben aan drank.

Nog twee weken Dry January te gaan

En die twee weken ga ik zeker volmaken! De motivatie is groter dan ooit, zo lijkt het wel. De positieve effecten zorgen ervoor dat het al met al een stuk gemakkelijker lijkt te gaan dan ik vooraf had verwacht. Ik ga op de ingeslagen weg verder en heb besloten de eerste drie dagen aan het einde van de maand toe te voegen, had ik maar beter m’n best moeten doen aan het begin. Ik houd jullie zeker op de hoogte, bijvoorbeeld via Twitter.

Doe jij ook mee aan Dry January? Ik ben benieuwd naar je ervaring.

Photo by Eeshan Garg on Unsplash

4 Replies to “Dry January: een update halverwege de maand

  1. ik verbaas me erover dat er op het werk tijdens een managementborrel alcohol geschonken wordt, denk toch dat deze mensen nog naar huis rijden met hun auto?

    1. Hoi Marijke! Goede vraag! Ik zit nu even terug te denken aan wie er allemaal aanwezig waren en welk vervoersmiddel ze namen 😉 Twee collega’s die met de auto waren dronken niet (naja, geen bier maar frisdrank) en de rest was allemaal lopend, op de fiets of met het openbaar vervoer (ik ga zelf met de trein van en naar kantoor). Bedankt voor je reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.