Dit zijn mijn jaardoelen voor 2020

Header man op berg
  • Save

In mijn vorige blog schreef ik dat ik doelen voor het nieuwe jaar heb gesteld. Ieder jaar maak ik goede voornemens, maar nooit schreef ik ze op. Het boek Grip van Rick Pastoor veranderde dat en zorgde ervoor dat ik een aantal concrete jaardoelen voor 2020 heb vastgelegd en heb kunnen clusteren in drie thema’s.

Persoonlijke jaardoelen

  • Rijbewijs halen
  • Loze tijd creëren: zonder smartphone, boeken lezen
  • Nieuwe functie, professioneel groeien

Het is dat ik ‘m nooit nodig heb gehad, anders had ik ‘m ongetwijfeld al een keer gehaald: mijn rijbewijs. Ik gebruik nu dagelijks het openbaar vervoer en mijn fiets gebruik ik in de stad voor alle ritjes. Dit jaar moet het toch echt een keer gebeuren dat ik mijn rijbewijs haal. Niet omdat ik ‘m nodig heb, maar omdat het gewoon een keertje ‘moet’. 

Even lekker niets. Afgelopen jaar heb ik weken gehad waarin alle zaken achter elkaar doorgingen en er geen moment niets was. Ik wil loze tijd creëren en die vervolgens vullen zonder smartphone, bijvoorbeeld door een boek te lezen. Wellicht kan ik de boeken die ik heb gelezen hier bespreken, dat zou leuk zijn!

Daarnaast wil ik op mijn werk groeien. Ik merk dat ik momenteel een beetje stil sta. Is dit de baan die ik de komende jaren wil blijven uitoefenen? Het antwoord heb ik wel in mijn hoofd, maar wat moet het dan worden? Vragen die antwoorden verdienen. Ik ga er dit jaar mee bezig.

Financiële jaardoelen

  • Financieel overzicht creëren
  • Passieve inkomsten opbouwen
  • Reserveringen opbouwen en aanvullen
  • Stoppen met werken 2045-plan

Afgelopen jaar heb ik een huis gekocht. Dat zorgde ervoor dat ik mijn reserves regelmatig heb moeten aanspreken. Aan het begin van het jaar wil ik een volledig financieel overzicht maken voor het complete jaar, mijn reserveringen terug aanvullen en een plan maken om over een jaar of 25 te stoppen met werken. Daarvoor zijn passieve inkomsten nodig, waar ik al een aantal kleine stappen toe heb gezet maar dit wil ik komend jaar uitbreiden. 

Gezondheid jaardoelen

  • Min. 1x per week sporten
  • Iedere dag naar buiten
  • Naar 88kg/<16% vet (BMI groen)
  • Zoveel mogelijk vegetarisch/biologisch eten
  • Minder drinken

Sinds augustus ben ik bezig met gezonder leven. Ik heb tot december twee keer per week gesport, bijvoorbeeld. In totaal viel ik tot de jaarwisseling zo’n tien kilo af. Om mijn BMI in het groen te krijgen zal er nog een kilo of vijf af moeten. Ik kan wel zeggen dat ik de smaak van gezond leven te pakken heb, dus ik wil nu ook proberen om de ingeslagen weg verder door te zetten door meer vegetarisch en biologisch te eten. Thuis dronk ik al nooit alleen, maar dit jaar wil ik ook buiten de deur minder ‘vanzelfsprekend drinken’. Dry january lijkt me een mooie testcase en een goed begin. Om ‘hangzaterdagen en -zondagen’ te voorkomen, spreek ik met mijzelf af dat ik iedere dag naar buiten wil zijn gegaan.

Kwartaalgoals en accountability

Net zoals zoveel mensen heb ik echt een stok achter de deur nodig om mijn jaardoelen om te zetten in acties. Deze blog wil ik daarvoor gebruiken door de voortgang van mijn goals met jullie te delen. Om de bovenstaande doelen concreter uitvoerbaar te maken heb ik ze verkleind in kwartaaldoelen. Ik zal deze aan het begin van een nieuw kwartaal met jullie delen. Spreek me gerust aan in de comments als je denkt dat het nodig is! Dat zal zeer gewaardeerd worden.

Hebben jullie nog goede tips om doelen te kunnen behalen?

Wil je op de hoogte blijven van mijn voortgang en andere interessante artikelen, meld je dan gratis aan voor mijn nieuwsbrief (max. één e-mail per week): klik hier om je direct aan te melden.

Photo by Jakob Owens on Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.